Pro školy
Obecná nabídka primárně preventivních programů
1 Cílová skupina
Nabízené školní PPP jsou zaměřeny na specifickou primární prevenci
sociálně nežádoucích jevů u dětí a mládeže, v níž je však
obsažena i prevence nespecifická. Cílovou skupinou jsou děti a mládež ve
věku 11 – 16 let, tj. 6.(příp. 5.) – 9. roč. ZŠ, resp. 1. –
4. roč. víceletého gymnázia, navštěvující školy v Českém Brodě.
Cílová skupina je omezena věkem žáků/kyň. V případě selektivních PPP
se jedná o stejnou věkovou skupinu dětí a mládeže, u níž je
předpoklad, že se již se sociálně nežádoucími jevy setkala, nicméně
v nich nefiguruje dlouhodobě aktivně v jakékoli roli. Může se jednat
o experimenty případně testování norem a hranic. Indikované PPP jsou
zaměřeny na skupiny, ve kterých se sociálně nežádoucí jev vyskytl či
vyskytuje a jednotlivci, případně celá skupina je v tomto zapojena aktivně
v některé z rolí. Věková skupina zůstává nezměněna.
Programy jsou dostupné bez ohledu na pohlaví, rasu klienta, jeho politické
přesvědčení, náboženství, právní či společenské postavení,
psychický či fyzický stav (včetně HIV pozitivity) a socioekonomické
možnosti.
2 Provozní doba zařízení
Programy jsou smlouvány tak, aby korespondovaly s dobou vyučování dané
třídy. Mohou tedy probíhat mezi 1. a 9. vyučovací hodinou. Výjimkou jsou
výjezdní, či celodenní akce, které jsou upraveny vnitřními směrnicemi
dané školy a programy je respektují. Probíhají zpravidla v prostorách
NZDM Zvonice (ve vnitřních prostorách Klubu, či v okolním parku),
výjimečně ve škole, vždy s ohledem na téma a program daného bloku,
prostorové nároky a aktuální hygienickou situaci. V prostorách Zvonice
může probíhat ve stejný čas pouze jeden program s jednou školní
třídou, či skupinou max. 30 žáků.
3 Tematické bloky
• Šikana, násilí a agrese; Rasismus a xenofobie; Vztahy
s dospělými
• Závislosti; Kouření; Alkohol; Gambling; Drogy
• Finanční gramotnost
• Internetová bezpečnost; Kyberšikana
• Zdravý životní styl; Rizikové sporty a doprava; Sexualita;
Plánování
• Spolupráce; komunikace
• Sebepojetí; Emoce
4 Cíle na úrovni třídy a jedince
• Posílení schopnosti porozumět terminologii týkající se daných
témat.
• Oslabení a rozložení skupinových či osobních pověr a mýtů
týkajících se daných témat.
• Posílení, případně vytvoření standartních vzorců chování, modů a
komunikace ve skupině.
• Posílení rozeznávacích kompetencí vedoucí k pojmenování
negativních jevů.
• Posílení a vytvoření vzorců chování vedoucích k označení
negativních jevů a posílení schopnosti bránit se, či umět pomoci
v takové situaci.
• Vytváření, posouvání a posilování vnímání společensky
přijatelné normy v negativních situacích.
• Posílení zdravé sebedůvěry.
• Posílení adekvátních interakcí v různých sociálních skupinách.
• Vytvoření, případně posílení adekvátní a logické posloupnosti
pomáhajících rolí a institucí.
5 Zpracování PPP
Jednotlivé programy jsou zpracovány tak, aby co nejvíce obsáhly místní
problematiku. Zároveň jsou připraveny zábavnou a intenzivně zážitkovou
formou. V počátku je pro děti připraven zážitkový program, zaměřený
na prolomení bariér mezi dětmi a pracovníky, vytvoření vztahů
s pracovníky, a také na odhalení skupinové dynamiky a procesů uvnitř
skupiny. Vztah je vnímán jako nezbytný nástroj pro další práci a důvěru
v komunikaci dítě – pracovník a naopak. Každé dítě si odnáší ze
setkání více či méně silný vlastní zážitek (týkající se
probíraného tématu), který je významným zdrojem poznání a současně
impulsem pro zapamatování. Zážitek je velmi důležitý v procesu učení a
zapamatování (již méně významné je to, jestli je subjektivně vnímán
jako dobrý či špatný). Činnosti a hry na programech reflektují aktuální
témata jak v místě, tak v širším okolí, aby bylo možné naplno
využít tzv. Aha – efektu. Programy vytváří pro děti situace, v nichž
je třeba najít řešení, dodávají dětem dostatek příležitostí a
podnětů pro vlastní realizaci. Programy si kladou ambice napojovat se a
podporovat průřezová témata v rámci vzdělávacího programu školy.
Předpokladem pro naplnění těchto ambicí je spolupráce s učiteli škol.
V rámci PPP je tedy nabízena i tato spolupráce a přítomnost pracovníků
na některých hodinách ve výuce, případně jiných aktivitách třídy.
Samozřejmostí je i přímé zapojení učitelů do programu. Lektoři se
zvláště zaměřují na používání dostatečně srozumitelného jazyka pro
danou skupinu tak, aby děti rozuměly nejen po formální, ale i po obsahové
stránce danému tématu.
Tematická, organizační a finanční struktura ročního bloku
Kontakt:
Jaroslav Nouza
vedoucí služeb pro děti a mládež
e-mail: nouza.jaroslav@gmail.com
tel.: 602 402 474